<< İçindekileri Görüntülemek İçin Tıklayın >> Yer: Ticari İşlemler Soru Cevap > Alış Satış > Finansal kiralama (leasing) işlemi nasıl yapılır? |
Leasing kelime anlamı olarak kiralama anlamına gelir. Leasing, kiralayanın, kiracının talebi ve seçimi üzerine üçüncü bir kişiden veya bizzat kiracıdan satın aldığı veya başka suretle temin ettiği veya daha önce mülkiyetine geçirmiş bulunduğu bir malın zilyetliğini (kullanım hakkını), her türlü faydayı sağlamak üzere kira bedeli karşılığında, kiracıya bırakmasını öngören sözleşmedir. Temel kural olarak mal ve hizmet üretiminde kullanılabilen taşınır ve taşınmaz bütün mallar leasing konusu olabilir. Bilgisayar yazılımlarının çoğaltılmış nüshaları hariç olmak üzere patent gibi fikrî ve sınai haklar bu sözleşmeye konu olamaz. Buna göre bir malın leasinge uygun olabilmesi için: ▪ Kullanıldığında tüm özelliklerini yitirmeyen, mal ve hizmet üretiminde bir yıldan fazla kullanılabilen (Sarf malzemesi gibi harcanıp biten bir mal kiralanmaya uygun değildir.) ▪ Amortisman mevzuna konu edilebilen ▪ Mal ile ilgili parçaların leasinge konu edilebilmesi için makine veya cihazın çalışması için zorunlu parçası olması gerekmektedir. Aksesuar veya asli bileşeni olmayan parçalar leasinge konu edilemezler. (Örneğin su sebili kiralandığında sebilin içindeki su pompalayan hortum zorunlu bir parçadır ve kapsam dahilindedir ancak sebilin yanındaki bardaklık aksesuar olduğu için leasinge konu edilemez.)
Leasing süreci nasıl ilerler? 1- İşletme kiralamak istediği malı seçtikten sonra leasing firmasına başvuruda bulunur. 2- İlgili firma ya da kurum işletmeye nakit akışına göre ödeme planı sunar. 3- İşletme sunulan ödeme planına göre ilgili evrakı hazırlar. 4- Başvuru değerlendirilir, olumlu sonuçlandığı takdirde sözleşme imzalanarak süreç başlatılır. 5- Malı satan, işletmeye ihtiyacı olan malları teslim ederken; leasing firması da satıcıya ödemeyi yapar. 6- İşletme sözleşme süresi boyunca kirasını öder, sözleşme süresi bittiğinde malı devralabilir. |
ÖN İŞLEMLER Finansal kiralama ile ilgili işlem pencerelerinin kontrolü yapılır.
|
1. İŞLEMLER modülündeki Alış İşlemleri menüsündeki Alış işlem penceresi açılır. Cari kartı seçilir. Satırda stok kartı (1) eklenerek tutar (2) girilir.
Ödeme Planı sekmesinde ödeme biçimi (3) seçilerek pencerenin sol bölümündeki genel işlemler (4) bölümündeki Ödeme Plan Düzenle (5) butonuna tıklanarak ödeme planı (6) oluşturulur.
Kayıt durumu Onaylandı (7) yapılarak işlem tamamlanır.
3. Alış işlemini gerçekleştirdikten sonra kiralanılan malın kullanım hakkını elde etmek için bu malın sabit kıymet girişi yapılır. (Muhasebe işleyişi açısından mal ilk olarak 260 Haklar hesabına işlenir sözleşme süresi bitip mal devralındığında başka bir sabit kıymet hesabına işlenir.)
İŞLEMLER modülündeki Stok İşlemleri menüsündeki Sabit Kıymet İşlemleri penceresinde sabit kıymet kaydı yapılır.
4. İŞLEMLER modülündeki Alış İşlemleri menüsündeki Finansal Kiralama İşlemleri işlem penceresi açılır. Pencerenin sol tarafındaki Finansal Kiralama butonuna tıklanır.
5. Finansal Kiralama işlem penceresinin sol bölümündeki Genel İşlemler'de (1) bulunan Finansal Kiralama Sözleşmesi Oluştur ve Finansal Kiralama Taksit Oluştur (2) butonları tıklanarak aynı kiralama alış işleminde olduğu gibi cari seçilerek, stok kartı seçip ödeme planını oluşturarak kayıtlar Onaylandı durumuna getirilerek taksit ve sözleşme kaydı oluşturulur.
6. Finansal kiralama sözleşmesi ve taksit kaydı İŞLEMLER modülündeki Alış İşlemleri menüsündeki Alış İşlemleri Listesinde listelenir.
7. Finansal Kiralama işlem penceresinde cari seçilerek (1) Satır İşlemleri (2) bölümünde bulunan Finansal Kiralama Sözleşmesi Ekle ve Finansal Kiralama Taksit Ekle (3) butonları ile daha önceden oluşturulmuş taksit ve sözleşmeler satırda kayıtları oluşturulur (4) ve alt bölümde ALSA Detayı ve Ödeme Planı sekmelerinde (5) alış kaydı ve taksitler listlenir.